Saturday, July 13, 2013

tazkirah ramadhan: 2 GOLONGAN

in the name of ALLAH, the Most Gracious and the Most Merciful

hai, assalamualaikum!

hari ini dah empat hari puasa. yeay we've made it. *clap*

puasa kali nih first time aku menjalani ibadah puasa di tempat tinggal baru, kat Vista Angkasa Apartment ni. so far so good, dan terawih kat sini bessst sebab imam baca surah pendek (juz amma); nampak tak aku ni pemalas betul nak berdiri lama-lama *pffts*. solat terawih pun nak berkira, berat nanang sungguh aina ni. ngehngehngeh. sistem yang digunapakai di sini adalah solat isyak dulu, solat terawih 4 rakaat, pause dengan tazkirah, sambung lagi terawih 4 rakaat dan akhir sekali witir 3 rakaat. lepas doa tok imam akan baca niat puasa, supaya semua orang terus niat dah tak yah pening-pening konfius dah niat ke tak (part ni aku rasa sweet haha). dalam pukul 10.30 complete la semua. gittew.

sempena hari baik malam baik bulan baik ni aku terfikir nak share apa yang aku dengar tadi. bukan apa, aku takut lupa la. at least nanti free-free boleh aku baca balik dan ingatkan diri-sendiri. gittew. hari ni pulak rasa macam cergas sikit masa terawih tadi, sebab tak sumbat makanan banyak masa berbuka haha. uolls nak tahu, masa first day pergi terawih, ya Allah ngantok sangat macam nak meninggal! masa tazkirah tu dah macam lalok-lalok, and the best part masa imam baca doa tu aku siap tertidur. pastu malu dengan orang sebelah takyah cerita ah. sebbaik tak kenal hahaha. bermula dari titik ituw aku dah insaf.

malam ni, tok imam cerita pasal:

dua golongan (reaksi) orang yang menyambut ramadhan.

1- golongan yang menyambut ramadhan dengan dukacita: golongan yang tak rasa lazat beribadat, yang rasa terbeban dengan ramadhan. tahan lapar rasa susah, tahan mata, telinga rasa susah. solat pun berat. pastu ada la yang panjang akal siap nak pergi cari port nak ponteng puasa. minta ALLAH jauhkan kita semua dari menjadi golongan ini yea.

2- golongan yang ternanti-nanti untuk menyambut ramadhan: merasakan manisnya ibadat, nak grab semua peluang ibadah yang ada di bulan ni. berlumba-lumba melakukan kebaikan. puasa, terawih, tadarus, zikir, sedekah semuanya dilakukan dengan seronok dan istiqomah.

then lepastu tok imam sambung lagi,

  4 jenis orang yang ALLAH tak terima ibadat mereka:

1- orang yang minum air kencing setan (arak) secara berterusan- yang ni tak pernah buat. alhamdulillah

2- anak yang menderhaka kepada ibu bapa- check balik ada sakitkan hati mak ke tak. ada tinggikan suara ke tak. ada dosa dengan ayah ke tak.

3-  orang yang memutuskan silaturrahim- gulp. ada ke tak de ni? aku takut aku ada tersakitkan hati orang, pastu orang tu tak hingin kawan dengan aku dah.

4- orang yang berdendam- flashback. hati, kau ada dendam dengan sapa-sapa tak? (selain daripada dendam dengan song hye gyo sebab kulit muka dia cantik tahap nak meninggal. ok fainnn dia kan duta lineage)

adab-adab di bulan puasa.

1- bersahur. kerana yang membezakan puasa orang islam dengan puasa agama lain adalah tang sahur. sahur tu bangun dinihari untuk makan ye. bukan supper pukul 12 malam sebelum tidur.

2- menyegerakan berbuka. kalau yang sentiasa tersangkut dekat traffic jam, elok prepare kurma ke air ke untuk menyegerakan. aku setakat ni takde masalah part ni, pukul 7 dah hidang makanan siap-siap hoho

3- menghidupkan malam ramadhan. buat solat sunat. terawih kan setahun sekali je? buat kaw-kaw tahun ni, sebab tahun depan belum tentu jumpa...





nanti kalau aku pergi terawih esok aku dengar kuliah tu elok-elok, kalau rajin aku hapdet lagi ek. renung-renungkan dan selamat beramal!

~~~ jaga mata bila pergi masjid. ahaha~~~

No comments:

Post a Comment