Tuesday, July 16, 2013

5 ramadhan 5 cerita

in the name of ALLAH, the Most Gracious and the Most Merciful

hai, assalamualaikum dan selamat berpuasa to all readers, silent readers, friends, followers, and admirers *mukadimah yang bajet hot-hot dan famous haha*

alhamdulillah harini kita dah masuk puasa yang ke lapan. by the way, suka tak dengan wajah baru belog aku ni?? suka? tak suka? tak suka..??!  well hello sekarang ni memang trend parsley-parsley ok *aku tatau ejaan "parsley" tu betul ke salah haha* baju nak parsley, tudung nak parsley. belog pon kena la parsley jugak.. sape tak suka engkorang punya pasal. pfft

lagi satu, ruang nak menulis tu macam sempit sikit lah. ada orang cakap baca satu-satu tulisan cenonet yang dekat kita paste HTML/Java scrip tu. then ubah je nak saiz berapa kat situ. tapi masalahnya tidaklah rajin mata hamba membaca tulisan cenonet ituw satu-satu, sape nak tolong ubahkan aku boleh bagi password belog ni. haha *tipu je* baiklah kakna redha je lahh dengan ruang yang sempit dan background yang terlebih besar ituw.

nak ajak engkorang sama-sama flashback dengan aku pengalaman puasa aku 5 tahun lepas. zaman peralihan antara zaman masuk matrik, zaman masuk u, dan jugak zaman kerja. gittew. entry ini mungkin jugak akan jadik panjang dan melalut-lalut, sapa rasa ada eye irritation boleh baca sekerat je haha. alaa bukan selalu pon aku tulis panjang-panjang nih. layankan aje lah!

ramadhan 1429H

tahun tersebut adalah tahun pertama aku berpuasa di rantau orang *cewah bajet oversea lettew* takpayah nak oversea sangat lah aina, padahal kolej MARA kulim ituw hanyalah terpisah oleh tasik banding je dengan kelantan. huha. makan sangatlah mewah pada bulan puasa, kalau berbuka mesti ada eskrem sekali. pastu lauk mesti ayam. suka!

masa bulan puasa tahun ni jugak, aku kena demam campak yang serius. azab sangat kena demam ni, sampai nak naik tangga pun rasa lemah-lemah badan. badan rasa panas dan tak lalu makan. masa ni berat badan turun sampai 49kg uolls (which is sangat menggembirakan untuk orang sihat macam aku ni lol). habis bijik-bijik merah naik atas badan aku, sampai dalam mulut pun ada tau! pastu yang paling sedih bila aku naik bas balik kelantan sorang-sorang, sebab pihak kolej takut terberjangkit dengan student lain. pastu chairmate dalam bas tu boleh pulak request dengan driver nak duduk kat seat lain. aku dah sentap dah. sebab masa ni muka aku memang buruk, baaaanyaaak sangat bintik-bintik merah yang kalau tengok sekali macam jerawat batu. sampai sekarang pun parut tak hilang lagi huhu

pada waktu tu jugak aku gigih mengkhatamkan al-quran dalam masa sebulan bersama group tadarus yang bestt sangat! sistem macam ni senang sikit, sebab sebagai perempuan mesti ada waktu cuti bulanan tukan. so kita dikira khatam sekali kalau lah walaupun kita just dengar orang mengaji. ganjarannya, dapat al-quran sebijik yang aku guna sampai harini :)


dari kiri: kak timoh, husna, fedi, yani, fifi, aku the gojess one, mira, ain, kamaliah dan siti. group tadarus yang happening-mana-mau-cari
  


ramadhan 1430H

1st year di terengganu. masa nih makan memang tak hengat dunia apatah lagi hengat nak control diet, sebab gerai kat luar umt yang jual lauk berbuka puasa sangat banyak dan tempting. yang paling feveret aku nasi kerabu ayam percik sorang pakcik nih. ori betul nasik dia, macam makan kat kelantan tau. tahun ni jugak aku pernah buat kerja gila pergi makan sahur kat kedai tomyam. kedai persatuan tomyam *agak tak boleh bla kan nama kedainya* haha! padahal tak pernah-pernah keluar pepagi buta cari makanan.

ramadhan 1431H

2nd year berpuasa di terengganu. masih lagi dengan habit makan-tak-hengat-dunia-macammanalah-badan-nak-turun. tapi kenangan paling manis masa ni adalah, aku ada pergi la kan satu camp ramadhan anjuran kelab double helix (kelab kos aku dulu). engkorang nak tahu, dalam program ni aku dapat award ANUGERAH PESERTA FEVERET hasil undian orang ramai hoho

aku memang terkejut, tak sangka dan speechless masa dapat award ni. ingat senang ke budak tak hot macam aku ni untuk dapat undian orang ramai. aku syak diorang admire aku masa sesi bakar-bakar ayam tukot, sebab aku memang seorang yang peramah habis. haha. takpun masa sesi perkongsian tu aku ada stand up dan memberi buah fikiran *haktuihh* sila jangan perasan, ntah-ntah tu undi simpati je :-p

hasilnya, aku dapat sebijik buku THE ESSENTIAL OF GENETICS yang aku takkan jual sampai bila-bila (walaupun aku tak baca haha)

ramadhan 1432H

3rd year students. puasa tahun ni cuti sem kot, so dah takde nak beli-beli untuk bukak puasa. semuanya aku masak sendirik walaupun bangun masak dengan jiwa yang sebal bangun 4.30 pagi (nampak tak kurang keikhlasan pada waktu ituw kuangkuangkuang). bukan apa, mak aku is a taylor (walaupun dia dah ada kerja lain, dia tetap ambik upah jahit baju orang- minat katanya). so dia memang serah bulat-bulat untuk aku masak. apa-apa hal aku nak tanya resipi ke hapa ke aku laung je dari dapur, then mak aku ajar sesambil dia menjahit sebab dapur sebelah menyebelah je dengan bilik kerja dia.

ramadhan kali nih jugak aku ambik upah gulung popiah dengan bayaran 5 hinggit sehari, kat kampung aku. haha. nampak tak gigih tu nak cari duit. pegi gulung popiah selama 2 jam macam tu kot. tapi aku buat sekejap je dalam 5 hari macam tu, sebab aku dengan rela hati memecat diriku sendirik sebab gulungan aku tidak kemas dan mungkin tidak menyelerakan orang ramai untuk membeli. pffft

ramadhan 1433H

ni masa honeymoon habis, belajar dah habis dan tak start keje pun lagi. takde stress-stress. so aku memang jadi full time housewife which is sangat seronok! masa nih skill memasak memang terer habis lah *i is tak malu puji diri sendiri haha*. masa ni pun dah memasak dengan ikhlas. tanya je mak nak makan apa, terus zuuuppp pergi buat. haha. mak sayang habis waktu ni.

ayam percik, kari ayam, masak tempoyak ikan patin, keli paprik, kari ikan, sup tulang, nasi kerabu, etc etc antara lauk yang mendapat pujian. hewhewhew. pastu pakej pulak dengan pencuci mulut. kejap buat agar-agar mangga, kejap buat agar-agar laici. agar-agar milo. pastu ada buat puding trifle. kuih puteri mandi pon buat sendiri jugak. nampak tak ciri-ciri menantu pilihan di situ. kuikuikui

masa ramadhan ni jugak first time aku kena keracunan makanan. bukan disebabkan tahap kebersihan penyediaan makanan aku taw! tapi sebab aku gila makan nekbat. tau nekbat? (aku tatau nama standard dia apa) alaa yang macam kuih bahulu, tapi dia ada kuah yang manis-manis tu. aku kena sebab makan nekbat moreh lepas terawih kat kampung (kot). doktor cakap maybe perut aku tak boleh dengan pewarna kuning dalam tu. masuk air dan kena tahan wad HRPZ dalam satu malam. masa ni rasa lemah tak berdaya habis, baru tahu mensyukuri nikmat sihat. huha

ramadhan 1434H

ramadhan pertama sebagai sorang pekerja. yeah. tahun ni aku memang TAK MASAK LANGSUNG, sebab malas nak setting. haha. malas nak beli beras, bawang, rempah, asam, garam, minyak, sayur-sayur etc etc semua-semua tu. kalau kat rumah semua dah ada, tinggal nak masak je kan.  lagipun aku sorang je yang makan. lagi la nan-hado semangat nak masak. balik keje pun dah lambat *alasan haha*

cara yang menjimatkan masa dan tenaga adalah beli je lah. bazar ramadhan pun bersepah kat sini. hihi. yang penting kena tahan nafsu dan berbelanja TAK LEBIH dari 10 hengget. nasib baik aku bukan suka sangat kuih muih yang jual-jual nih. tepung lebih la, tak cukup telur, tak cukup itu ini. seriously kuih yang home-made lagi sedap. haha. nampak tak cerewetnya aku kat situ. so aku akan beli nasik dengan air je lah. burrrp alhamdulillah kenyang ^_____^

ramadhan kali ni seriously aku nak makan kambing golek. tapi tak jumpa-jumpa lagi. huha. orang cakap kat bazar ramadhan wangsa maju ada. kalau ada sapa-sapa nak belanja, please pm me. hewhewhew

okeh lah. letih dah kakna menaip. (pembaca: fuhh lega dah habis pun). eleh ingat aku tatau korang memang malas membaca. pffft. hahaha

soalan cepu cemas: ADAKAH TAHUN DEPAN AKAN BERPUASA BERDUA? hihi. only ALLAH knows. any updates i'll let you know babes *lagi-lagi bajet hot*

~~~ ramadhan: bulan pembebasan dari api neraka ~~~

4 comments:

  1. jommm. bilakah kita mau berbuka bersama-samaaaaaa. padahal jiran jeeee kite.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah. haha. nanti kena setting bebetul, ajak ramai-ramai UMTians :)

      Delete
  2. wow...i is jelly.....waaaaaaaaa nak pandai masak jgk....waaaaaaaaa T_T u mmg ada ciri2 menantu pilihan...i????? waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa TTTT__TTTT

    ok, tukar mode;
    ehem2 thn dpn berdua? siapakah gerangan yg akn jadi my broinlaw tu? hmm2 xsabar la plak nk g bekwos! oh sewonoknya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ai tak sure family ai puji sebab takot ai kecik hati or memang bebetul sedap. kui3.

      ur broinlaw is ..........jeng.. jeng..

      ah nanti ah aku crita! hahahaaha

      Delete