Tuesday, July 23, 2013

si MANIS berkurung

in the name of ALLAH the Most Gracious and the Most Merciful

ewah tajuk tu tak boleh bla betul. hihi. tapi memang betul pun kan, perempuan yang pakai baju kurung ituw selalu nampak manis yeah. tak kira la dia gemuk ke, kurus ke, tinggi ke rendah ke. manis di mata orang dan juga mata agama (exceptional baju kurung yang ketat tak boleh bernafas tu). gittew.

assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

untuk pengetahuan engkorang baju kurung ni ada banyak jenis tau. sikit-sikit yang aku tahu:

1- baju kurung biasa: yang cukup lengkap ada pesak, kikik, main body dan lengan. yang biasa available kat pasaran ituw.

2- baju kurung johor/ riau: baju kurung ni kembang sikit kat bawah dia. orang mengandung pun boleh pakai. tapi aku ada 2-3 pasang je kurung jenis ni sebab aku rasa ia membuatkanku kelihatan lebih pendek. haha (padahal dah memang jenis tak tinggi pun)

3- baju kurung pahang: baju kurung jenis ni memang feveret aku sebab tak nampak menggeleber sebab dia takde kikik. kikik tu yang bentuk segitiga kecik bawah ketiak tu. hoi geramnya nak lukis bagi engkorang faham! haha

4- baju kurung kedah: yang ni simple. aku tak pakai bawak pergi kerja. elok pakai time nak pergi rewang kenduri kendara je *ini bukan statement double standard hihi*. baju ni singkat sikit atas paha, dan takde kikik/pesak.

5- baju kurung moden: yang ni ada shape sikit (selalu orang buat lisu kat depan dan belakang). pakai raya-raya homey jugak, sebab baju kurung jenis ni nampak vogue gittew. kalau engkorang perasan datin-datin dalam drama tv suka pakai.

6- kurung peplum: trend kott zaman sekarang! dan aku dah pun beli satu. pffft. (nampak tak mangsa fesyen kat situ hahaha). tapi sweet lah yang jenis peplum ni, sebab dia ada kembang-kembang kat bawah. tapi pastikan jangan beli yang kain jenis jersi atau lycra, nanti asyik melekat je kat badan tau. tak seswai ok! beli jenis kain chiffon tu sebab ringan, tak panas, nampak mahal dan bagi ilusi kurus gittew.

dan untuk pengetahuan engkorang AKU MEMANG SUKAAA GILAAA PAKAI BAJU KURUNG! pergi kerja hari-hari aku pakai baju kurung tanpa mempedulikkan ofismate yang suka pakai slack dan blouse. hihi. aku pun tatau kenapa, tapi mindset aku 'seluar tu hanya akan dipakai time weekend'.

masa study dulu pun kalau kelas sejam pun aku rela pakai baju kurung yeah.

mak aku adalah sorang taylor, dan memang semua baju aku mak aku yang buatkan (dari kecik lagi). so aku boleh nak ngengada sikit. nak kecik kat situ, nak besar kat sini. hahaha. lagi satu kat pasaran takde saiz aku yang gumuk-pendek ini. dan hasilnyaaaah:





a wardrobefull of  baju kurungs. yang feveret aku sangkut, yang less feveret duk kat bawah. pffft. dulu time rerajin aku susun ikut warna. tapi tu dulu je lahh haha. baju-baju casual dan baju pakai kat rumah letak kat lemari lain. 

and some other  pics:



gelapkan orang lain dan highlight diri sendiri tu memang keje feveret aku haha




kelas sejam masa ni. dan aku sorang pakai baju kurung yihha



baju nih dah jadi kenangan sebab kena iron kat tengah :(


pesanan penaja: orang sekarang suka pakai baju kurung time raya, kenduri, dan hari jumaat je kan? pelik betul. baju kurung sangat selesa kot. yang penting tak nampak lelemak kat pinggang tau! hihi


stay tune. kbye ^________^


~~~ i defined 'kurung' as terpelihara ~~~

2 comments:

  1. Setujuuuu....
    Errr...so taknak kasi sedekah ke baju kurung tu barang selai dua ke kaksu ni? Nak buat raya plissss... ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh2. tapi kena gigih otter la kaksu, maklumla kita ni ketinggian ayam serama je :-p

      Delete