Monday, July 29, 2013

kenangan RAMADHAN zaman budak-budak


in the name of ALLAH the Most Gracious and the Most Merciful

hai assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh ^___________^




rasa dah tua la pulokk bila ada word 'budak-budak' ituw. haha.

just a short entry before going to sleep. by the way, tomorrow is monday guys *how i wish weekend is longer huhu* so kena tido awal-awal okeh :) nanti esok berperang dengan diri sendiri nak bangun sahur dan pergi kerja. tapi pelik kan, kalau weekend boolat je mata tak payah bangun lambat pun, siap pukul lapan pagi pun dah sakit pinggang kalau nak baring-baring. tapi bila weekdays ya ALLAH masyaALLAH susah betul nak bangun. bila mengadu dekat kawan-kawan, depa cakap ituw semua MINDSET. ceyt.

tergerak hati nak buat entry ni sebab bila blogwalking raaamai yang duk cerita pasal puasa masa kecik-kecik kan. yang paling fofular bila part curi-curi minum air paip. but mine is lain sikit yeah. ha ha ha

aku masa kecik memang TAK PERNAH curi minum air paip taw sebab dah diajar dan ditanamkan mindset yang air paip tu kotor. kalau kumur-kumur pun takde nak buat telan-telan ke sebab memang tak boleh masuk! haha. cikgu sekolah ajar air paip tak masak lagi, kuman tak mati, nanti kuman membiak jadi cacing, cacing makan isi perut kita. okey baiklah cara ituw memang berkesan ('-_-)

first time puasa penuh adalah masa darjah tiga. agak lambat ye di situ berbanding dengan adik-beradik yang lain. tapi masa darjah dua ponteng sehari je tau. yeah ni yang lucu sikit (err nanti kalau engkorang rasa tak lucu takyahh condemn haha)

masa darjah dua tu kitorang sekeluarga puasa kat kampung arwah tok ayah kat gua musang. memang best dan meriah sangat puasa dengan sepupu-sepupu yang umur lebih-lebih kurang kan. seminggu, dua minggu, tiga minggu elok lagi. pastu bila part pengumuman hari raya tukan, aku cakap direct kat mak,

"kalau esok tak raya lagi orang tak nak puasa jugak"

"kalau tak puasa esok tak boleh beli kasut raya"

"tak nak puasa jugak sekian" (dalam hati)

dan sahur esoknya aku memang buat kejung je bila dikejut bangun sahur. dan hari tu aku memang tak puasa, dan teruk dikeji oleh abang dan sepupu-sepupu. haha. tiadalah aku mengisahkan. tapi bila mak nak pergi beli kasut raya tengahari tu, aku memang mengamuk nak kasut raya jugak. kekdahnya. dan hasil amukan ituw dapatlah sepasang sandal baru yang ada kartun katak hijau kat atas tu (aku tatau kenapa aku boleh ingat dengan jelas lagi sandal ituw hahah)

berponteng puasa curi-curi memang a big no-no okeh. kalau tak boleh puasa, cakap direct dengan mak. negotiate kenapa tak boleh puasa. jangan makan belakang-belakang! kalau kantoi buruk padahnya haha

kami adik-beradik TAK PERNAH diajar dengan ganjaran duit kalau dapat puasa penuh yeah. even rm30. kalau dapat puasa penuh dapat pahala. dan minda budak kecik masa tu aku imagine 'pahala' tu bentuk piano. maybe sebab masa kecik aku teringin gila nak piano sebab orang dalam tivi main macam best kan. ASTAGHFIRULLAH AL-AZIM. dah besar-besar ni baru tahu ianya benda ghaib yang tak perlu dibayangkan.

okeylah. tu je kot. katanya short entry je kan. hewhewhew. tahun-tahun lain aku puasa je cam biasa, takde yang special sangat. tapi masa first time tinggal puasa bila akil baligh tu ya ALLAH gembira tak hingat dunia. nak-nak masa tu dah nak dekat raya, seronok ghonok aku jadi tukang tester biskut raya. haha. ASTAGHFIRULLAH ASTAGHFIRULLAH. kbye.


~~~ dah masuk 10 ramadhan terakhir woi!~~~

1 comment:

  1. Na rasanya ada je gmbar masa kecik2 puasa kt GM tu..ce cari..leh la ak tgok balik kecomelan mu masa kecik..muehehe

    ReplyDelete