Wednesday, April 27, 2011

mengapa MENGELUH?


 entry sepesel untuk anda semua!
(kepada penulis asal tulisan ini, izin untuk share ye....)
Kita selalu bertanya dan ALLAH sudah menjawabnya...
-        Kita bertanya: Kenapa aku diuji?
Al- Quran menjawab, “Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan sahaja mengatakan, “Kami telah beriman”, sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar, dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang berdusta”
surah Al-Ankabut, ayat 2-3

-        Kita bertanya: Kenapa aku tak dapat apa yang aku idam-idamkan?
Al-Quran menjawab, “Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia baik bagimu. Boleh jadi kamu menyayangi sesuatu padahal a buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui”
surah Al-Baqarah, ayat 216

-        Kita bertanya: Kenapa ujian seberat ini?
Al-Quran menjawab, “Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya”
surah Al-Baqarah, ayat 286

-        Kita bertanya: Kenapa kita rasa frust?
Al-Quran menjawab, “ Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang-orang yang beriman”
surah Ali Imran, ayat 139

-        Kita bertanya: Bagaimana harus aku menghadapinya?
Al-Quran menjawab, “Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan solat, dan sesungguhnya solat itu amat berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk”
surah Al-Baqarah, ayat 45

-        Kita bertanya: Kepada siapa aku berharap?
Al-Quran menjawab, “Cukuplah Allah bagiku, tidak ada tuhan selain daripada-Nya. Hanya kepada-Nya aku bertawakal”
surah At-Taubat, ayat 129
-        Kita bertanya: Apa yang aku dapat daripada semua ujian ini?
Al-Quran menjawab, “Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka”
surah At-Taubat, ayat 111

-        Kita berkata: Aku tak tahan!
Al-Quran menjawab, “...dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir”
surah Yusuf, ayat 12

-        Kita bertanya: Sampai bila aku akan merana begini?
Al-Quran menjawab, “Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan”
surah Al-Insyirah, ayat 5-6

No comments:

Post a Comment