Friday, November 26, 2010

KOCH'S postulate by prof ayna ^_^

hari ini topic educated. baru bersedia mau kongsi ilmu (padahal nak pakse korang baca sebab saya memang kena 'bercerita' utk bagi masuk pelajaran dalam kepala).. ngeh3.. lusa final exam advanced microbiology

apekebendekah KOCH's postulate tu?

ok.. sebelom cerita mendalam sama koch punya theory ni, jom kita kenal dulu sape koch nih. nama penoh beliau ialah ROBERT KOCH, dan beliau sangat femes dalam bidang mikrobiologi. sort of bapa mikrobiologi la. beliau idop kalau tak silap masa zaman sebelom world war 2 lagi, and masa tuh beliau dah bereksperimen dengan kanta2, bakteria2 dan segala jenis 'makhluk halus'. pada taun 1902 (kalau tak silap) beliau dapat Nobel Prize atas jasa2 beliau dalam bidang perubatan (especially utk diagnose penyakit tuberculosis).

antara sumbangan beliau:-

1. mengenalpasti bakteria yang menyebabkan anthrax

2. mengenalpasti bakteria yang menyebabkan cholera

3. jumpa cara terbaik utk bela bakteria dan dapatkan bakteria punye pure culture, iaitu pakai agar2 *bledo*

4. jumpe bakteria yang menyebabkan tuberculosis (tb)

5. yang paling ultimate, beliau propose KOCH's postulate

----------------------------------------------------------------------------------------

KOCH's postulate

koch postulate jugak boleh dikenali sebagai "germ theory of disease", dan jugak related dengan "one organism one disease concept". kirenye, kalau korang dapat satu2 penyakit, dan untuk konfemkan penyebab penyakit korang tuh, korang bules pakai cara ni utk kenalpasti bakteria yang pegi serang korang punye sistem badan.. sampai sekarang, doktor2 dok pakai lagi method ni =)

pertame, ada sorang tuh saket, then ada simtom2 yang tertentu. pastu, kita amek dia punye sample (darah, sputum, air liur, etc) utk buat sample, nak cari bakteria

lepas tuh, bakteria2 yang ade tuh kita isolate dalam pure culture. kirenye, sejenis bakteria yang kita jumpe tuh, asing2 kan then bia dia membiak same2 geng dia je. tak bules campur.

kita inject sample bakteria tuh dalam orang yang sihat, pastu kita tengok reaction bakteria tuh dalam badan orang tersebut. syaratnye, orang yang kene inject tuh mesti tunjukkan penyakit yang sama dengan orang yang first tadi.

last skali, bila orang yang kita test tuh saket, kita ambik sample bakteria dalam tubuh dia, kita musti jumpa bakteria yang sama yang kita ambik masa first step tadi.

maka... buleslah kita kompemkan jenis bakteria dan jugak penyakit yang masok dalam badan itu.. wassalam

erp....... paham ke tak... maapla, i'm not a good teacher.. hehe... ni ayat paling simple bules ditulis

~~~ mau jadik cikgu bio ~~~

4 comments:

  1. hahaha pehem cg...2nd patient tu mesti tnjuk same sign and symptom n da isolated bacteria must be identically same with da 1st patient right?? if not same, means that bac is not the 1 that cause that disease right???hehehhe
    1more...bkpo sample laen tulih dlm bm tp sputum??bkpo xtuleh kahak jah???hehhehehe sj jah nk ngoment hop prof ayna...=)

    ReplyDelete
  2. tima kaseh laufae di atas komen anda. kang kalu tulih sputum, bunyi x intelek.. hahahahaha

    ~xles lwn pharmacist.. kua3

    ReplyDelete