Sunday, October 27, 2013

TIPS menggunakan kad kredit

in the name of ALLAH the Most Gracious and the Most Merciful

assalamualaikum semua! hari ni ada feel untuk menjadi perancang kewangan anda pula. muehehe. sementara tangan rajin sikit nak menulis ni, layankan ajelah xoxo. lagipun nak jugak tulis sesuatu yang berfaedah untuk orang ramai, ni tak asyik-asyik buat entry macam budak-budak jek (-_-')

ehem. semenjak kita berkecimpung dalam bidang perbankan ni, banyak benda yang dulu-dulu tak tahu, sekarang "ooo.. macam ni". boleh dikatakan from zero (knowledge) to hero. ecewwah!

kad kredit. hemm hemm. dulu kan, kalau tengok orang pakai kad kredit mesti macam "wohoo kayanya dia tu" macam swep-swep and get anything that you want! best kan? gila tak best!

sepanjang bekerja sebagai collection officer ni, kita kena ada banyak pengetahuan i.e product knowledge. takdelah kalau client tanya kita tergagap-gagap nak jawab. muehehe. jadi sepanjang pemerhatian/ pembelajaran kita selama hampir 10 bulan ni, there's are the findings:

findings sangat. tips la haha.

1) UKUR BAJU DI BADAN SENDIRI. kalau kita bukan seorang yang amat-amat memerlukan kad kredit, cuba elakkan dulu untuk memohon. kalau teringin nak beli apa-apa, latih diri untuk kumpul duit slow-slow dan lepastu baru beli cash. hoho.(macam ni lagi puas kot) tak kata orang, saya pun megheyam jugak nak apply kad kredit ni suatu ketika dahulu. tapi memikirkan KOMITMEN yang akan datang, saya rasa saya lagi sanggup kumpul duit kot (buat masa ni lah haha). tapi kalau untuk orang yang selalu travel (untuk tiket kapal terbang dan perbelanjaan kat obersi) elok kot la ada satu.

2) FAHAMI TERMA DAN SYARAT. kalau boleh ambik masa 3-4 hari, faham terma dan syarat, isi kandungan perjanjian, tarikh mula bil, tarikh akhir bayaran, charges yang akan dikenakan. tanya officer yang berkenaan kalau tak faham, bukan sesuka hati nenekmu turunkan tandatangan saja tau. lepas faham semua tu buat solat sunat istikharah minta petunjuk dari ALLAH :)

kalau boleh jangan tertumpu kepada satu institusi kewangan saja, cuba search dan compare dengan yang lain. (sebab tu la saya suka ambil pamplet dari bank lain pfftt) insyaALLAH korang akan jumpa provider yang sesuai.

3) CHARGES. boleh dikatakan kesemua bank dasar untuk kad kredit dia sama. sebelum ni saya ada buat perbandingan antara kad kredit aeon credit, bank islam, bank rakyat, maybank (tapi yang maybank tu saya tak faham sangat muehehe). cumanya mungkin ada yang boleh menguntungkan pengguna dari segi promosi, rebat, waiver charges etc. tapi basically sama lah. okei antara charges yang dikenakan:

a- FINANCE CHARGE: cas ini adalah yang ditetapkan oleh bank negara malaysia untuk SEMUA pemegang kad kredit di seluruh malaysia, dan berdasarkan baki harian "outstanding amount" anda. finance charge ada 3 tier, iaitu 13.5%, 16.0% dan 17.5%. rate ini berdasarkan CARA PEMBAYARAN anda. kalau anda seorang yang konsisten bayar tepat pada waktu selama 12 bulan berturut-turut, takde bayaran tunggakan, jadi boleh menikmati tier yang 13.5% tu yaw. charge ni boleh dielakkan kalau anda membuat bayaran dalam tempoh 20 hari penggunaan kad, sebelum tarikh mula bil baru (maksudnya lepas guna je terus pergi bayar dan kosongkan outstanding terus- tapi macam impossible je orang nak buat).

b- CASH ADVANCE FINANCE CHARGE: yang ni pun dari bank negara malaysia, dikenakan untuk mana-mana pengguna kad kredit yang buat cash advance. rate dia sikit je, tapi kita lupa. ahha. kalau tak silap dalam belas-belas ringgit je. yang ni ye'all please buat research sikit. mengada tau nak kita bagitau semua :-p

c- ANNUAL CHARGE: cas tahunan yang dikenakan setiap anniversary kad tersebut. kalau korang start guna kad masa bulan 3, jadi bulan 3 tahun depan akan ada cas ni. lebih kurang rm50 setahun.

d- LATE PAYMENT CHARGE: yang ni saya cukup kesal kalau ada manusia yang merelakan diri mereka dicas. 1% daripada outstanding balance bagi saya bukanlah satu jumlah yang sikit, contohnya kalau outstanding amount kita rm4000 maka LP charge adalah rm40. gittew. tapi cas ni takkan lebih daripada rm75, kiranya kalau outstanding amount rm70000 takdelah dia nak cas rm700. gila kentang mahal. haha. cas ni akan dikenakan kepada client yang tidak membuat bayaran sehingga due date. tapi kebanyakan bank ada tempoh ihsannya pulok, kiranya kalau due date 2hb setiap bulan maka dia akan start kenakan cas pada 6hb. kalau tak buat bayaran sampai 6hb baru akan dikenakan cas.

cas lain-lain mungkin boleh rujuk kepada perunding kewangan anda. ada sesetengah institusi kewangan yang kenakan cas untuk reprint statement, service tax (setahun sekali), ganti kad hilang, cas  dan lain-lain. yang penting jangan malu untuk BERTANYA okeh.

always bear in mind, LAGI BESAR PERIUK, LAGI BESAR KERAKNYA. hoh siap berperibahasa bagai. muehehe. tapi gitu lah, lagi besar penggunaan, lagi banyak amount cas yang kena bayar.

4) PAYMENT. yang ni yang paaaaling susah orang nak follow. pembayaran bulanan kebanyakan bank adalah 5% sebulan daripada outstanding amount (jumlah yang sudah digunakan). tak lain dan tak bukan adalah pembayaran untuk apa yang anda telah belanjakan. gittew. yang penting kena follow due date dan kalau boleh bayar lebih daripada minimum amount. lagi banyak anda bayar, lagi cepat outstanding anda kurang dan lagi cepat anda bebas dari hutang :) :) :)

5) JANGAN BODOH SOMBONG. sifat ini hanya akan merugikan anda. sepanjang kita kerja, ada jugak yang rude, shouting, dan berlagak. tu tak kira yang mecarut lagi tu. dulu-dulu stress jugak kalau terjumpa orang macam ni. tapi sekarang boleh gelak-gelak je.hihi. trust me, pihak bank negara malaysia dah gariskan beberapa panduan untuk pihak collection. contohnya tak boleh call lebih dari 9pm, guna perkataan kesat, dll. kita bukan AH LONG maa :) kalau ada masalah kewangan, pihak collection ada jumlah tertentu yang boleh dikurangkan dan baki boleh dibawa ke bulan seterusnya. kalau boleh kan, kita nak cakap macam stewardess dengan client kita taw! selalu fikir, layan orang macam mana kita nak orang layan kita.

6) JANGAN MUDAH BERSETUJU dan turunkan tandatangan dengan sebarang promosi contohnya dari syarikat insurans, barangan dan lain-lain. ada juga sesetengah pihak yang ambil kesempatan dengan pengguna kad kredit untuk mengambil sejumlah wang setiap bulan. kadang-kadang ada yang fikir "eh apasal mahal sangat padahal tak pakai pun", bila cek balik rupanya ada deduction dari pihak lain. sentiasa alert dan cek statement anda.

emm itulah sahaja kot untuk kali ni. penat taw kita buat research ni, jadi tolong hargai sikit nah *muka tak malu* haha. untuk lebih keterangan, layari www.bankinginfo.com.my dan blog ust zaharuddin





yang penting bersederhanalah dalam setiap urusan, jangan ikut nafsu sangat. amboi-amboi-amboi :)

p/s: saya rasa ini entry paling berilmiah yang pernah dihasilkan. muehehe

~~~jangan jadi hamba duit, kita hamba ALLAH. kan?~~~


3 comments:

  1. Nice info lah na tuk pengguna kad kedit tegar cam kiter2 ni..muehehe
    Terpikir gak la balik mesia nnt camno lah nk apply kad kedit..takut keno tipu..
    Kat sini xrasa plak charge2 tu..myb sbb student?

    Papepun ku ada mu, leh jadi penasihat kewangan ku ..free lak tu..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. charges depend kat negara kot? Huhu. Ke sana ada special rate untuk student.

      Kalu nak jadi penasihat kewangan,harga boleh runding.muehehe

      Delete
  2. Postingannya cukup bermanfaat. :D
    Numpang Promosi ya

    Anda Pengusaha/Manager Bank Perkreditan Rakyat (BPR) atau Koperasi tetapi
    pencatatan data-data masih manual?
    Atau anda sudah memiliki Sistem Informasi Bank Perkreditan Rakyat (BPR)
    atau Koperasi tapi masih kurang puas dengan sistem yang sudah ada?
    Atau mau buat Sistem Informasi baru tapi dana terbatas?
    Kami Solusinya..!!! Hubungi FERNANDES - HP : 083834375641 / BBM : 75286D3B
    / WEBSITE : cvelecomp.com

    ReplyDelete