Saturday, October 19, 2013

my moment: AIDILADHA 1434H

in the name of ALLAH the Most Gracious and the Most Merciful

mak aihh lamanya tak update belog.. assalamualaikum!

hai. sebelum dilabel sebagai blogger yang tak bertanggungjawab, marilah kita menghapdet sebelum terlambat. mihmihmih. muahh sikit kat readers yang tunggu kita up entry :)

tapi kalau entry kali nih kita tak up gambar takpe kan? malas nak mengedit letak watermark tu. muehehe. lagipun pinjam laptop roomate untuk hapdet kali nih, so jangan macam-macam okeh. jangan menggodek laptop orang macam laptop sendiri (-_-')

kalau raya puasa kita haritu macam senduu je sikit, tapi raya haji kita tahun ni rasa happy, awesome, and puas sangat! hoho. *muka riang ria di hari raya*

sebabnya:

tahun ni giliran kita pergi raya rumah orang. siap pesan kat mak, tahun ni kita rehat dulu sebab dah 5 tahun kebelakangan ni tak pernah missed buat korban. jadi tahun ni nak berehat dan ziarah saudara mara puas-puas. hihi.

berjaya buat oreo cheesecake sebijik walaupun hakikatnya tak berjaya sangat sebab lembik sikit. yang penting adik-adik boleh makan, kira berjaya la tu :-p  you know what, try sesuatu resipi lepas tu adik-adik request bila kita telefon diorang, tu maknanya masakan kita sedap! (perasan sikit)

baju raya kali ni kita yang tukang seponsornya. yang perempuan-perempuan pakai baju raya corak sama, yang lelaki-lelaki hade aku kesah! haha. adik-adik lelaki kita selalu raya haji pakai jeans dengan tishet je, sebab lepastu kena pergi tolong dekat tempat korban (tolong tengok).

sempat buat mini-gathering dengan bestfriends. makan-makan sambil gelak ketawa.

cuti raya haji kita paling lama sebab buat muka kesian dengan bos sambil cakap "raya haji kat kelantan lagi meriah daripada raya puasa tau. please consider me...." hasilnyaa, kita dapat cuti LIMA hari tau. hihi. tahun depan boleh buat lagi!

SEMUA benda yang teringin sangat nak makan dapat dilunaskan. orang mengidam pun tak mengada macam ni haha.

-pulut pagi warna coklat gelap cecah kelapa -- CHECKED

-nasik kak wook (ni kalau orang kelantan tak tau nasi ni, sia-sia je hidup kat kelantan haha) -- CHECKED

-nasik gulai ikan tongkol kg tapang-- CHECKED

-nasik lemak sambal manis mek som (sambal bilis dia manis sangat tapi kita pun heran kenapa sampai boleh mengundang ketagihan haha. mek som ni penjual nasik legend kat kampung kita, dari zaman mak kita kecik lagi. amboi kemain panjang diskripsinya) -- CHECKED

-nasik sup tulang -- CHECKED

TIDAKKAH INI SEMUA SANGAT HEAVEN? mihmih

tahun depan jom kita pasang niat untuk buat korban dengan duit sendiri. inshaALLAH moga dipermudahkan.

okai. hari tu kan ada officemate tanya, perlu ke buat korban-korban ni? hmm. tarik nafas dalam-dalam dan jawab, MEMANG PERLU.

sebab ni sebagai salah satu cara penyucian harta.

sebab ni cara untuk kita ingat orang susah. kalau sebelum ni diorang makan nasik lauk telur, marilah kita berkongsi rezeki bagi diorang nikmat makan daging fresh dengan banyak.

sebab ni cara untuk kita tunjukkan rasa syukur dengan rezeki yang ALLAH beri.

sebab korban ni untuk tunggangan kita kat titian sirat (ni mak kita yang bagitau, tak sure ada nas sahih ke tak).

makna KORBAN tu sendiri, memberikan sesuatu yang bernilai/yang kita sayang. kalau bagi apa yang kita dah taknak makan/guna, itu bukan korban namanya.

okbye.




eh ada la satu gambar raya haritu :-p



~~~tahun ni saya berkorban cinta. hihi~~~






No comments:

Post a Comment