Wednesday, October 13, 2010

orang berilmu itu kaya..

saya terbaca satu quote hari ini.. tapi x egt la pulak terbaca kat mana @ sape.. yang berbunyik:

" jika saya ada sebiji epal, dan awak ada sebiji epal.. dan kita saling bertukar; kita masing-masing ada sebiji epal. tapi, jika saya ada satu idea, dan awak ada satu idea.. dan kita saling bertukar; masing-masing akan ada dua idea"

waaa... jom kite explen ayat ini.

orang yang kaya harta, jika diagih2kan hartanya, dia akn bimbang akan habisnya harta. tapi, jika kita kaya ilmu, seberapa bnyk pun disebarkan, ilmu itu tidak akn habis bahkan makin bertambah.. hehe..nice, huh?

jom kite kaji otak kite pulak.. sebab otak kan tmpt utk simpan ilmu. average manusia sebenanye pkai xsampai separuh pun otak mereka sepanjang hidup mereka (ni fakta, bukan auta ye). emm..nk tahu, ALLAH ciptakan memori kita sampai ber mega2 byte, bahkan lagi hebat dari segala hard disk kat dalam dunia niy.. and that's why la para hafiz dan hafizah steady je boleh hafal 30 juzuk al-quran.. (really envy them). lebih menarik, otak yang selalu digunakan akan mengurangkan risiko kita kpd saket nyanyuk (Alzheimer) dan jugak penyakit2 lupa apabila tua nnti. kiranye, otak nih makin diguna, makin tajam la.. mcm pisau =). cuba perati tok2 imam kat kampung kite dan jugak lecturer kite yang da tua2.. mna ad diorang nyanyuk kan.. sebab zaman muda2 dulu da bynk fikir dan study..

maka, tader sbb pun kite malas nak belajar atau malas nak fikir..hehe.. lebih kpd peringatan utk diri sdri. sumenye atas diri sdri, sama ada NAK ATAUPUN TAK NAK..

~~~ saya nak jadik kaya ~~~

2 comments: