Friday, October 22, 2010

i love my KELANTAN

asal saya: kelantan. saya suka dan bangga menjadi 'kelantanese'. titik.

memandangkan blog adalah tmpt utk saya menconteng dan berkongsi rasa hati saya, hari ni saya nak kongsi rasa terkilan saya disebabkan sesetengah kawan saya dari negeri lain yang sgt prejudis terhadap negeri kelahiran saya, kelantan. tak tahu kat mana silapnye, diorang suka pandang 'slek' kat negeri ni. kelantan tak maju. kelantan banyak sampah. org kelantan cakap kasar2. kelantan itu, kelantan ini.

saya sangat sedih. kenapa org suka cop macam2, walhal org yang bercakap tu xpenah sampai kelantan pun. seperti mana saya tak kutuk @ caci tempat asal org, maka org pun tak berhak nak kutuk tempat saya. hidup je aman damai.. kan best?

ok.. point pertama. pembangunan. kalau la pembangunan tuh di ukur dengan tegaknye bagunan2 pencakar langit, kelantan tak kurang hebatnye. supermarket? sebot je... parkson, giant, kb mall, mydin sampai 3 bijik, the store, pantai timur, billion, etc, etc... ni tak kire yang kecik2 lagi. tiap2 kali sy balik kampung, ada je bangunan baru yang tengah nk siap. facilities? stadium, public library, hospital, bus stop, sume complete. hari tuh ada kawan saya lalu kut bukit bunga, (tapi dalam ati dia, dia igt tmpat tu bandar kb) cakap:

" ee.. ni ke bandar u all? kalau org tgglkan i kat sni, i x bule hidop rasanye... camne i nak shopping? so messy"

pedis2... halo kawan, yang awk lalu tu pekan kecik... jangan komen kalau tak tahu..

ape yang saya peratikan, kerajaan negeri bukan je fokus kat pembangunan lahiriah, tapi pembangunan rohani pun seiring. for example, kempen menutup aurat dan kempen jaga kebersihan, memang dijalankan besar-besaran. yang paling best, tiap2 tengahhari time org dok solat jumaat, smua kedai kecik mahupun besar akan berenti beroperasi kejap utk bagi laluan org solat. so, xde can nak ponteng solat jumaat sebab xde pot lepak. lepas settle solat, baru kedai bukak balik...

second point: kelantan kotor. ok, seperti yang saya nyatakan di atas, kempen jaga kebersihan memang continuously dijalankan. pasar besar pun bersih je (melainkan tempat jual ayam ngan ikan dan pasar basah... memang la berair siket- tapi mmg pasar basah kat memane pun camni kan). pihak bandaraya pun selalu dok round tengok... pakcik2 mpkb-bri pun slalu ada dok sapu sampah even tengah panas terik. kalo saya jalan2 kat kb skang pun, xde jumpe sampah berlonggok kat mana2 selain dlm tong sampah. mgkin org yang ckp tu, last datang kelantan 10 taon lepas kott??

tak dinafikan, org kelantan memang tak romantik (esp lelaki). tapi, ape yang saya peratikan dari arwah abah saya dan jugak encik2 ayah saudare saya, diorang memang x romantik sebab diorang pentingkan 'practicality'. keje kuat dan sediakan makan pakai yang cukup utk pasangan tu dah cukup utk membuktikan yang diorang sayang kat wifey diorang. one more, bagi saya, org kelantan xkan kasar kalo x diprovoke...

ok.. da cukup kut utk kali ni. saya tulis entry ni tak bermakna saya bersikap 'kenegerian' yang menebal, sampai saya tak kawan ngan org negeri lain. kawan2 saya spread, ada perak, penang, terengganu, johor, nogori, etc, etc.. bahkan kalo jodoh saya orang negeri lain pun, insya ALLAH saya terime je... perlis ke, melaka ke, korea ke, sweden ke... asalkan beriman =)

~~~ suko kecek qlate ~~~

5 comments:

  1. btul tu na...aq sokong 100% gapo hok mu oyk...sep yo keno mai dulu kelate, n tengok dulu molep2...buktikan ap yg diorg kater tu...

    sufi pom bkn bersikap 'kenegerian' yg menebal...

    ReplyDelete
  2. jolo2.. klntn lg maju lonih. ore dio pon po set KL doh sore2.

    ReplyDelete
  3. woooo....dasat saing ak sorg nih..gitumo syg ko klate..haha..ak pun syg gak ko klate..sbb KB jah satu2nyo bndaraya islam di M'sia ni..go klate go!!!!!

    ReplyDelete
  4. na abe kob~~~o na abe kob~~~hekhekhek
    saye klate bena sapa tulis surat chenta pom dlm bhasa klate..aku berbgga punyai shbt spertimu,,,,,

    ReplyDelete
  5. cheFayu: tiiiiiiiidaaaaaaak.. itu bkn ak

    ReplyDelete