Sunday, June 9, 2013

mendidik ADIK berakidah

in tne name of ALLAH the Most Gracious and the Most Merciful

hai assalamualaikum dan selamat berhujung minggu semua. pertama sekali nak pesan jangan gelakkan iklan nuffnang kat atas tu. konnnonnnya orang letak nuffnang aku pon nak letak jugak, nak tambah pendapatan komang-komang dapat ribu-ribu macam theotherkhairul  last sekali template dia ntah mana-mana dan aku dah malas nak adjust. pffft

post ni etceli dah lama aku peram dalam laptop aku, sebab benda yang aku nak tulis ni berkaitan dengan akidah kott. bukan soal dunia akhirat dah, ni soal syurga neraka tau. kalau aku salah tulis konfem kena humban jadi bahan bakar dalam api neraka sebab dosa terpesong akidah adalah dosa yang tak terampun. ya ALLAH please guide me..

surah an-nisa' ayat 36, yang bermaksud "sembahlah ALLAH dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya dengan sesuatu pun"

hemm. berbalik kepada entry aku kali ni, aku nak cerita kisah benar tentang aku dan dan adik bongsu yang mesra disapa adik (dah nama pun bongsu kan). masa ni dia umur lapan tahun, so dia sangat suka bertanya yang kadang-kadang luar alam. tapi aku selaku kakak yang best dan cool, aku jawab jugak supaya dia tak tertanya-tanya dan pending. ewah.

on the way nak pergi jemput adik aku yang ke-5 kat asrama SMK DATO' PERDANA, mak aku selaku mak yang manja mesti akan merengek-rengek mintak aku ikut sekali. bukan apa pun, nak buat teman berbual kalau dia ngantuk time driving. nak harapkan adik aku yang ke-5 aku tu, keje membuta je dalam kereta. maaf ye kakak nini aku terumpat kau pulak kat sini. haha. so adik aku yang bongsu tu pun nak join jugak.

rumah aku kat KUBANG KERIAN kan, nak pergi ke BACHOK tu mak aku suka ikut jalan TAWANG (sesapa yang duk area kota bharu, bachok mesti kenal lah jalan-jalan ni). on the way tu ada perkampungan siam dan dia punya wat (kuil orang siam)  memang megah berdiri satu sembahan yang kalau tak silap aku terbesar kat malaysia (kot, tak sure sangat). rasa-rasa kalau dengan yang batu caves punya tu boleh saing-saing kot. agak-agak besar tu la. kalau tak caya korang google lah sendirik. tapi tak femes sangat sebab dia duk dalam kawasan kampung je.

lepas tu adik aku pandang aku. aku pandang adik aku. dengan mata yang bersinar-sinar penuh kurius dia pun mengeluarkan soalan..


1....2......3.....

............................................

...........................

....................



"kak na yang comel, tu hok duk cace tu gapo dio?"

(translation: kak na, tu yang berdiri tu apa dia?) dah aku, adikku dan keluargaku orang KELANTAN kan. kecek kelate la!

aku pun jawab dalam loghat kelantan tapi dah di-translate-kan siap-siap,

"adik, tu adalah sembahan orang siam. diorang mintak pertolongan daripada benda tu. tapi adik tak boleh tiru cara diorang. berdosa besar. cara kita adalah solat, cara yang memang betul sebab hanya ALLAH sahaja tuhan seluruh alam yang layak disembah dan Maha Menjaga hamba-hambaNya"

ada sesetengah ibu bapa yang tanpa fikir panjang akan jawab 'tu tuhan orang siam'. it is a BIG NO-NO! salah sesalah-salahnya. dengan menjawab sebegitu budak-budak kecik akan cepat rumuskan 'oo kita ada tuhan ALLAH, orang siam ada tuhan macam ni'-- automatik dah menanamkan fahaman pluralisma dalam fikiran kanak-kanak; mereka akan rasa semua agama adalah sama. 

skema jawapan macam tu jugak totally bersalahan dengan makna surah alfatihah,

"segala puji bagi ALLAH, tuhan semesta alam"

-which means the One and only God in the Universe!

adik nampaknya boleh menerima. yeay berjaya pass satu soalan ^_^

lepas tu lagi banyak pulak follow up soalan daripada adik. aloh la!

contohnya,

"..kak na malaikat duduk kat mana?"

"...nabi sayangkan kucing. gajah dia (baginda) sayang tak?"

"...kenapa kena solat?"

"...syurga tu macam mana?"

sesungguhnya aku memang kena banyak study lagi!


aku dan adik aku yeahh. tapi sekarang dia dah gemok


~~~semoga bila tiba turn anak-anak aku kelak, aku mampu jawab dengan skema yang sama. amin~~~



No comments:

Post a Comment