Monday, March 21, 2011

TAWAKKAL seekor semut

~diceritakan dan dikarang kembali oleh kak na, dengan ayat tatabahasa bahasa melayu B+. dicedok dari buku DI MANAKAH DIA DI HATIKU, hasil nukilan ust PAHROI MOHD JUOI (beli jangan tak beli!!)

tawakkal: berserah diri secara total kepada ALLAH SWT

otey. ceritanye macam ni. once upon a time, there is a kingdom namely kerajaan nabi sulaiman. the king ruled there namely Prophet Sulaiman a.s............................

ops.. ops... tune balik kepada bahasa malaysia ^_^

macam ni. pada suatu hari, nabi sulaiman a.s telah berjalan-jalan untuk mengetahui keadaan rakyat jelatanya. baginda telah bertemu dengan seekor semut, lalu bertanya,

"apakah bekalan makanan kamu untuk setahun wahai semut?"
                     "seketul gula sudah cukup untukku selama setahun"

lalu nabi sulaiman a.s bubuh semut tersebut ke dalam satu botol bersama seketul gula.

SETAHUN SELEPAS ITU... nabi sulaiman a.s datang check balik keadaan semut tersebut. algkah terkezutnya baginda kerana hanya setengah ketul gula sahaja yang dihabiskan oleh sang semut. lalu baginda bertanya dalam kehairanan:

"apasal tak habiskan gula tu?"
                        " wahai nabi ALLAH, aku hanya bergantung dan bertawakkal kepada ALLAH yang mengurniakan aku rezeki. kamu mengurungku di dalam botol ini, aku bimbang sekiranya kamu tidak datang selepas setahun. tapi, jika aku di luar, aku tahu bahawa rezeki ALLAH sentiasa ada untukku"


-------------------------------------------------

tuu dia. kagum tak dengan iman semut tersebut? even kita sebagai manusia pun, kadang-kadang lagi mengharapkan makhluk (employer, bos, etc, etc..) untuk bagi kita rezeki. keluar universiti, kalut cari kerja dengan niat 'takut kebulur', bukan niat kerana ALLAH atau nak bangunkan agama dan negara.

kadang-kadang, kalau nak pergi meminang anak dara orang, mak-mak anak dara tersebut akan tanya bakal menantu tu keje ape. takut anak they'all mati kelaparan. sedangkan yang mengurniakan rezeki itu bukan bos bakal menantu, tapi ALLAH jugak kan. lagipun, kan ALLAH dah janji, perkahwinan itu pintu rezeki?

but dun get me wrong, i'm not saying that seeking for a good job is unnecessary. struggling for a better life tu perlu. usaha kena ada, sebab rezeki tidak datang tergolek-golek depan mata kita kan. tapi, itulah. niat kena betul, cara pun kena betul.  usaha + tawakkal = berjaya!

berbalik kepada persoalan rezeki, rezeki nih ada banyak bentuk tau. bukan setakat makanan aje. kehidupan yang selesa itu rezeki, sahabat yang baik itu rezeki, ilmu pun kategori rezeki jugak. tidak lain dan tidak bukan, ALLAH jugak lah THE ULTIMATE POWER SOURCE untuk segala-galanya ^_^

moral of the story, setelah berusaha berhabisan, bertawakkal lah kita sebagai seorang hamba yang sentiasa mengharapkan rahmat dan rahimNya..

p/s: tulisan kali ini berdasarkan pengetahuan kak na yang cetek dan tohor nih. sebarang pendapat dan tambahan idea, amatlah dialu-alukan untuk dikongsi. kalau kak na salah jugak, harus kamu tegur saya!

~~~ jom kawen cepat-cepat untuk tambahkan rezeki (lari topik sudah) ~~~

No comments:

Post a Comment