Saturday, January 12, 2013

Puding Trifle by CHEF ayna

in the name of ALLAH the Most Gracious and The Most Merciful..

hari ni, bila tangan tergedik nak menulis, haa sampai 2 entry eden taip! maklum lah, bila ada mood ni kena turutkan saja, nanti bila malas tak berusik pulak belog kesayangan nih. cewah. lagipun next week saya bakal berpisah dengan my boyfriend, encik laptop yang bakal diwarisi kepada adik yang sedang belajar. sobs (macam tak rela aje)

assalamualaikum to all readers! rasanya dah lama gila tak update pasal resipi kan. kali ni mosterchef ayna nak tunjukkan cara-cara untuk buat PUDING TRIFLE yang senang gilaaa! ala yang selalu ada kat atas meja beradab orang kawen tu. tapi kita yang tak kawen lagi ni pun boleh je makan. ahaks

bahan-bahan:
1 biji kek paun/ kek lapis
1 tin susu cair
4 sudu tepung kastard
1 tin fruit cocktail
1 peket kecik agar-agar
gula, air

cara-cara:
1. susun kek paun/kek lapis atas bekas yang dirasakan sesuai (preferable bekas kaca). kemudian tuangkan air dari fruit cocktail tu ke atas kek.
2. masakkan 1 tin susu cair bersama 1 tin (pakai tin susu tadi) air hingga mendidih. tambah 7 sudu gula.
3. kendian, bancuh 4 sudu tepung kastard dengan separuh tin air. dengan api perlahan, tuangkan ke dalam kuali tadi dan masak sehingga adunan menjadi likat.
4. bila dah sejuk sikit, masukkan ke atas susunan kek tadi. kalau nak selang-seli dengan kek pun boleh, ikut kreativiti :)
5. masak agar-agar dan kuantiti air dan gula mengikut instruction kat belakang pek agar-agar (saya prefer agar-agar nona yang RM2 tu, ngam-ngam untuk cover seluruh kastard). masukkan pewarna merah (sirap pun boleh).
6. bila dah sejuk sikit, tuangkan dengan perlahan ke atas lapisan kastard (hati-hati nanti kastard pecah!).
7. susun fruit cocktail dalam agar-agar.
8. chilled and ready to serve ^_^

dan hasilnyaaaa...
.............
.........
.....
...



2 comments:

  1. Cam sedap kot... untungla sape dapat dia ni..hakhakhak, nak try gak la..

    ReplyDelete
  2. haha.. meh datang umah aku, aku buatkan :)

    ReplyDelete