Saturday, July 20, 2013

poly-GUMMY (baca: poligami)

in the name of ALLAH the Most Gracious and the Most Merciful

poligami? satu benda yang cukup men-trauma-kan kaum perempuan kenn. eh sebelum tu aku nak bagi salam dulu. assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh (tak jawab dosa yaww).

'isteri pertama tak pandai jaga laki'

'isteri kedua perempuan penggoda'

'suami tu la yang gatal, tak cukup dengan satu'

etc.etc. skeptikal masyarakat negara kita memang macam ni kot eh?

*wah terasa matang habis bila buat entry pasal kehidupan alam rumah tangga ini haha*

aku nak bercerita sikit sebab lately ni banyak kan orang duk cerita si ashraf muslim yang kahwin lagi satu tu. ramai yang nak jadi feminist, chauvinist, dan women's right activist suarakan pendapat masing-masing. ingat ye kawan-kawan, pendapat pendapat jugak, jangan sampai menidakkan hukum tuhan. kutuk sampai tak sedar kita menghina agama. isk isk

as for me yang pernah hidup dalam dua suasana- monogami dan poligami; both of gummy (ehh?!) have their own hikmah.

kebanyakan family members dalam keluarga besar aku, ada dua 'cawangan'. kebanyakan ye, bukan semua. so poligami dalam family kami ituw tidaklah satu tindakan yang rare. haha. dan aku sangat respek dengan ayah mat (sepupu mak aku) sebab kehidupan poligami dia sangat indah *di mata aku lah, orang yang merasa aku tatau*. rumah both wives dekat-dekat, mengandung sama-sama. anak-anak membesar sama-sama, dan anak-anak dia semua berjaya dalam hidup. ada jadi pegawai, ada masuk darul quran, ada belajar oversea. see? it is not a bad thing after all.

pengalaman sendiri pulak:

masa mak aku menjadi satu-satunya isteri untuk en. Mohamad bin Abdullah- kehidupan sangat bahagia bila abah sentiasa ada. plan nak g mana-mana kena abah tentukan dan bawak, malam-malam makan sama-sama, nak pergi kencing malam-malam abah temankan (LOL). kebergantungan tu 100% bila ada pelindung dan decision-maker in the house.

bila abah dah dijemput ALLAH, my mum buat decision untuk jadi second wife untuk en. Syed Ali bin Syed Abdul Rahman- cemburu, tak puas hati (normallah kan, dua-dua isteri pun manusia biasa) but the best part is bila my mum ada JADUAL. yihha. bila turn abah balik, kemas rumah betul-betul dan masak. time off day (abah rumah satu lagi) boleh rileks-rileks kat rumah. boleh masak suka hati takyah ikut waktu makan. takyah ikut menu abah. takyah kemas rumah beria. haha. pastu kalau nak pergi berjimba dengan mak aku, she just text my dad mintak izin. untuk pengetahuan engkorang keluar berdua dengan mak (tanpa abah) ituw sangat best yeahh.

monogami dan poligami, dua-duanya diamalkan oleh rasulullah s.a.w. baginda ber-monogami selama 25 tahun tetapi ber-poligami cuma selama 10 tahun. poligami asalnya harus, dan boleh bertukar sunat, makruh atau haram.

"sayang, izinkan abang kahwin satu lagi...?"

"bukan sayang taknak bagi, tapi sayang taknak abang sayang yang hensem ni jalan bahu senget-senget kat sana nanti.."

dari Abi Hurairah r.a nabi Muhammad s.a.w berkata, "sesiapa yang mempunyai dua orang isteri, lalu ia lebih cenderung kepada salah satunya dibandingkan dengan yang lain, maka pada hari Qiamat akan dibangkitkan dengan keadaan miring sebelah badannya"

ouch.




rujukan:

1. Imran Yusof. Di Bawah Payung Aishah: Tip-tip Poligami. ms 83-84. 2007. PTS Islamika, Selangor Malaysia.

2. http://baitulmuslim.com/book/export/html/2859 retrieved on 21st July 2013

3. http://sebarkanbahagia.blogspot.com/2011/08/kekeliruan-faham-di-sebalik-ayat.html retreived on 21st July 2013

4. Rafid Abbas. Poligami dalam Nash Al-quran dan Hadis. (PDF). Jurnal Edu-Islamika Vol. 3 No. 1. 2012. Indonesia

kbye. moga bermanfaat.

~~~kerana cinta itu ftrahnya setia~~~

Tuesday, July 16, 2013

5 ramadhan 5 cerita

in the name of ALLAH, the Most Gracious and the Most Merciful

hai, assalamualaikum dan selamat berpuasa to all readers, silent readers, friends, followers, and admirers *mukadimah yang bajet hot-hot dan famous haha*

alhamdulillah harini kita dah masuk puasa yang ke lapan. by the way, suka tak dengan wajah baru belog aku ni?? suka? tak suka? tak suka..??!  well hello sekarang ni memang trend parsley-parsley ok *aku tatau ejaan "parsley" tu betul ke salah haha* baju nak parsley, tudung nak parsley. belog pon kena la parsley jugak.. sape tak suka engkorang punya pasal. pfft

lagi satu, ruang nak menulis tu macam sempit sikit lah. ada orang cakap baca satu-satu tulisan cenonet yang dekat kita paste HTML/Java scrip tu. then ubah je nak saiz berapa kat situ. tapi masalahnya tidaklah rajin mata hamba membaca tulisan cenonet ituw satu-satu, sape nak tolong ubahkan aku boleh bagi password belog ni. haha *tipu je* baiklah kakna redha je lahh dengan ruang yang sempit dan background yang terlebih besar ituw.

nak ajak engkorang sama-sama flashback dengan aku pengalaman puasa aku 5 tahun lepas. zaman peralihan antara zaman masuk matrik, zaman masuk u, dan jugak zaman kerja. gittew. entry ini mungkin jugak akan jadik panjang dan melalut-lalut, sapa rasa ada eye irritation boleh baca sekerat je haha. alaa bukan selalu pon aku tulis panjang-panjang nih. layankan aje lah!

ramadhan 1429H

tahun tersebut adalah tahun pertama aku berpuasa di rantau orang *cewah bajet oversea lettew* takpayah nak oversea sangat lah aina, padahal kolej MARA kulim ituw hanyalah terpisah oleh tasik banding je dengan kelantan. huha. makan sangatlah mewah pada bulan puasa, kalau berbuka mesti ada eskrem sekali. pastu lauk mesti ayam. suka!

masa bulan puasa tahun ni jugak, aku kena demam campak yang serius. azab sangat kena demam ni, sampai nak naik tangga pun rasa lemah-lemah badan. badan rasa panas dan tak lalu makan. masa ni berat badan turun sampai 49kg uolls (which is sangat menggembirakan untuk orang sihat macam aku ni lol). habis bijik-bijik merah naik atas badan aku, sampai dalam mulut pun ada tau! pastu yang paling sedih bila aku naik bas balik kelantan sorang-sorang, sebab pihak kolej takut terberjangkit dengan student lain. pastu chairmate dalam bas tu boleh pulak request dengan driver nak duduk kat seat lain. aku dah sentap dah. sebab masa ni muka aku memang buruk, baaaanyaaak sangat bintik-bintik merah yang kalau tengok sekali macam jerawat batu. sampai sekarang pun parut tak hilang lagi huhu

pada waktu tu jugak aku gigih mengkhatamkan al-quran dalam masa sebulan bersama group tadarus yang bestt sangat! sistem macam ni senang sikit, sebab sebagai perempuan mesti ada waktu cuti bulanan tukan. so kita dikira khatam sekali kalau lah walaupun kita just dengar orang mengaji. ganjarannya, dapat al-quran sebijik yang aku guna sampai harini :)


dari kiri: kak timoh, husna, fedi, yani, fifi, aku the gojess one, mira, ain, kamaliah dan siti. group tadarus yang happening-mana-mau-cari
  


ramadhan 1430H

1st year di terengganu. masa nih makan memang tak hengat dunia apatah lagi hengat nak control diet, sebab gerai kat luar umt yang jual lauk berbuka puasa sangat banyak dan tempting. yang paling feveret aku nasi kerabu ayam percik sorang pakcik nih. ori betul nasik dia, macam makan kat kelantan tau. tahun ni jugak aku pernah buat kerja gila pergi makan sahur kat kedai tomyam. kedai persatuan tomyam *agak tak boleh bla kan nama kedainya* haha! padahal tak pernah-pernah keluar pepagi buta cari makanan.

ramadhan 1431H

2nd year berpuasa di terengganu. masih lagi dengan habit makan-tak-hengat-dunia-macammanalah-badan-nak-turun. tapi kenangan paling manis masa ni adalah, aku ada pergi la kan satu camp ramadhan anjuran kelab double helix (kelab kos aku dulu). engkorang nak tahu, dalam program ni aku dapat award ANUGERAH PESERTA FEVERET hasil undian orang ramai hoho

aku memang terkejut, tak sangka dan speechless masa dapat award ni. ingat senang ke budak tak hot macam aku ni untuk dapat undian orang ramai. aku syak diorang admire aku masa sesi bakar-bakar ayam tukot, sebab aku memang seorang yang peramah habis. haha. takpun masa sesi perkongsian tu aku ada stand up dan memberi buah fikiran *haktuihh* sila jangan perasan, ntah-ntah tu undi simpati je :-p

hasilnya, aku dapat sebijik buku THE ESSENTIAL OF GENETICS yang aku takkan jual sampai bila-bila (walaupun aku tak baca haha)

ramadhan 1432H

3rd year students. puasa tahun ni cuti sem kot, so dah takde nak beli-beli untuk bukak puasa. semuanya aku masak sendirik walaupun bangun masak dengan jiwa yang sebal bangun 4.30 pagi (nampak tak kurang keikhlasan pada waktu ituw kuangkuangkuang). bukan apa, mak aku is a taylor (walaupun dia dah ada kerja lain, dia tetap ambik upah jahit baju orang- minat katanya). so dia memang serah bulat-bulat untuk aku masak. apa-apa hal aku nak tanya resipi ke hapa ke aku laung je dari dapur, then mak aku ajar sesambil dia menjahit sebab dapur sebelah menyebelah je dengan bilik kerja dia.

ramadhan kali nih jugak aku ambik upah gulung popiah dengan bayaran 5 hinggit sehari, kat kampung aku. haha. nampak tak gigih tu nak cari duit. pegi gulung popiah selama 2 jam macam tu kot. tapi aku buat sekejap je dalam 5 hari macam tu, sebab aku dengan rela hati memecat diriku sendirik sebab gulungan aku tidak kemas dan mungkin tidak menyelerakan orang ramai untuk membeli. pffft

ramadhan 1433H

ni masa honeymoon habis, belajar dah habis dan tak start keje pun lagi. takde stress-stress. so aku memang jadi full time housewife which is sangat seronok! masa nih skill memasak memang terer habis lah *i is tak malu puji diri sendiri haha*. masa ni pun dah memasak dengan ikhlas. tanya je mak nak makan apa, terus zuuuppp pergi buat. haha. mak sayang habis waktu ni.

ayam percik, kari ayam, masak tempoyak ikan patin, keli paprik, kari ikan, sup tulang, nasi kerabu, etc etc antara lauk yang mendapat pujian. hewhewhew. pastu pakej pulak dengan pencuci mulut. kejap buat agar-agar mangga, kejap buat agar-agar laici. agar-agar milo. pastu ada buat puding trifle. kuih puteri mandi pon buat sendiri jugak. nampak tak ciri-ciri menantu pilihan di situ. kuikuikui

masa ramadhan ni jugak first time aku kena keracunan makanan. bukan disebabkan tahap kebersihan penyediaan makanan aku taw! tapi sebab aku gila makan nekbat. tau nekbat? (aku tatau nama standard dia apa) alaa yang macam kuih bahulu, tapi dia ada kuah yang manis-manis tu. aku kena sebab makan nekbat moreh lepas terawih kat kampung (kot). doktor cakap maybe perut aku tak boleh dengan pewarna kuning dalam tu. masuk air dan kena tahan wad HRPZ dalam satu malam. masa ni rasa lemah tak berdaya habis, baru tahu mensyukuri nikmat sihat. huha

ramadhan 1434H

ramadhan pertama sebagai sorang pekerja. yeah. tahun ni aku memang TAK MASAK LANGSUNG, sebab malas nak setting. haha. malas nak beli beras, bawang, rempah, asam, garam, minyak, sayur-sayur etc etc semua-semua tu. kalau kat rumah semua dah ada, tinggal nak masak je kan.  lagipun aku sorang je yang makan. lagi la nan-hado semangat nak masak. balik keje pun dah lambat *alasan haha*

cara yang menjimatkan masa dan tenaga adalah beli je lah. bazar ramadhan pun bersepah kat sini. hihi. yang penting kena tahan nafsu dan berbelanja TAK LEBIH dari 10 hengget. nasib baik aku bukan suka sangat kuih muih yang jual-jual nih. tepung lebih la, tak cukup telur, tak cukup itu ini. seriously kuih yang home-made lagi sedap. haha. nampak tak cerewetnya aku kat situ. so aku akan beli nasik dengan air je lah. burrrp alhamdulillah kenyang ^_____^

ramadhan kali ni seriously aku nak makan kambing golek. tapi tak jumpa-jumpa lagi. huha. orang cakap kat bazar ramadhan wangsa maju ada. kalau ada sapa-sapa nak belanja, please pm me. hewhewhew

okeh lah. letih dah kakna menaip. (pembaca: fuhh lega dah habis pun). eleh ingat aku tatau korang memang malas membaca. pffft. hahaha

soalan cepu cemas: ADAKAH TAHUN DEPAN AKAN BERPUASA BERDUA? hihi. only ALLAH knows. any updates i'll let you know babes *lagi-lagi bajet hot*

~~~ ramadhan: bulan pembebasan dari api neraka ~~~

Saturday, July 13, 2013

tazkirah ramadhan: 2 GOLONGAN

in the name of ALLAH, the Most Gracious and the Most Merciful

hai, assalamualaikum!

hari ini dah empat hari puasa. yeay we've made it. *clap*

puasa kali nih first time aku menjalani ibadah puasa di tempat tinggal baru, kat Vista Angkasa Apartment ni. so far so good, dan terawih kat sini bessst sebab imam baca surah pendek (juz amma); nampak tak aku ni pemalas betul nak berdiri lama-lama *pffts*. solat terawih pun nak berkira, berat nanang sungguh aina ni. ngehngehngeh. sistem yang digunapakai di sini adalah solat isyak dulu, solat terawih 4 rakaat, pause dengan tazkirah, sambung lagi terawih 4 rakaat dan akhir sekali witir 3 rakaat. lepas doa tok imam akan baca niat puasa, supaya semua orang terus niat dah tak yah pening-pening konfius dah niat ke tak (part ni aku rasa sweet haha). dalam pukul 10.30 complete la semua. gittew.

sempena hari baik malam baik bulan baik ni aku terfikir nak share apa yang aku dengar tadi. bukan apa, aku takut lupa la. at least nanti free-free boleh aku baca balik dan ingatkan diri-sendiri. gittew. hari ni pulak rasa macam cergas sikit masa terawih tadi, sebab tak sumbat makanan banyak masa berbuka haha. uolls nak tahu, masa first day pergi terawih, ya Allah ngantok sangat macam nak meninggal! masa tazkirah tu dah macam lalok-lalok, and the best part masa imam baca doa tu aku siap tertidur. pastu malu dengan orang sebelah takyah cerita ah. sebbaik tak kenal hahaha. bermula dari titik ituw aku dah insaf.

malam ni, tok imam cerita pasal:

dua golongan (reaksi) orang yang menyambut ramadhan.

1- golongan yang menyambut ramadhan dengan dukacita: golongan yang tak rasa lazat beribadat, yang rasa terbeban dengan ramadhan. tahan lapar rasa susah, tahan mata, telinga rasa susah. solat pun berat. pastu ada la yang panjang akal siap nak pergi cari port nak ponteng puasa. minta ALLAH jauhkan kita semua dari menjadi golongan ini yea.

2- golongan yang ternanti-nanti untuk menyambut ramadhan: merasakan manisnya ibadat, nak grab semua peluang ibadah yang ada di bulan ni. berlumba-lumba melakukan kebaikan. puasa, terawih, tadarus, zikir, sedekah semuanya dilakukan dengan seronok dan istiqomah.

then lepastu tok imam sambung lagi,

  4 jenis orang yang ALLAH tak terima ibadat mereka:

1- orang yang minum air kencing setan (arak) secara berterusan- yang ni tak pernah buat. alhamdulillah

2- anak yang menderhaka kepada ibu bapa- check balik ada sakitkan hati mak ke tak. ada tinggikan suara ke tak. ada dosa dengan ayah ke tak.

3-  orang yang memutuskan silaturrahim- gulp. ada ke tak de ni? aku takut aku ada tersakitkan hati orang, pastu orang tu tak hingin kawan dengan aku dah.

4- orang yang berdendam- flashback. hati, kau ada dendam dengan sapa-sapa tak? (selain daripada dendam dengan song hye gyo sebab kulit muka dia cantik tahap nak meninggal. ok fainnn dia kan duta lineage)

adab-adab di bulan puasa.

1- bersahur. kerana yang membezakan puasa orang islam dengan puasa agama lain adalah tang sahur. sahur tu bangun dinihari untuk makan ye. bukan supper pukul 12 malam sebelum tidur.

2- menyegerakan berbuka. kalau yang sentiasa tersangkut dekat traffic jam, elok prepare kurma ke air ke untuk menyegerakan. aku setakat ni takde masalah part ni, pukul 7 dah hidang makanan siap-siap hoho

3- menghidupkan malam ramadhan. buat solat sunat. terawih kan setahun sekali je? buat kaw-kaw tahun ni, sebab tahun depan belum tentu jumpa...





nanti kalau aku pergi terawih esok aku dengar kuliah tu elok-elok, kalau rajin aku hapdet lagi ek. renung-renungkan dan selamat beramal!

~~~ jaga mata bila pergi masjid. ahaha~~~

Tuesday, July 9, 2013

RAMADHAN tiba

in the name of ALLAH the Most Gracious and the Most Merciful

"ramadhan tiba, ramadhan tiba.. marhaban ya ramadhan marhaban ya ramadhan.."

"bulan ramadhan, bulan yang berkat.. bulan rahmat dan bulan utama. pahala digandakan, doa diterima.. malam al-qadar yang istimewa..."

"ku mengharapkan ramadhan kali ini penuh makna.. agar dapat kulalui dengan sempurna..."

those nasyeeds really make my day in this fasting month ^_^

subuh 1 ramadhan 1434H dari tingkat 9

pagi tadi aku sahur dengan 4 bijik sosej, sebiji buah oren sunkist, segelas susu anlene dan yakult. hajat nak makan sandwich yang aku buat semalam tu, tapi stok roti kat kedai SEMUA dah habis, semangat betul orang kat sini makan roti ye (-_-")

pesanan dari penulis: jom sama-sama buat ramadhan as a turning point, kalau dulu kurang baik jadi lebih baik. dan tarbiah sebulan ini terus mampu mendidik kita untuk 11 bulan yang berikutnya. insyaALLAH. jangan lupa zakat, sedekah, zikir, tadarus, dan senyum ^__________________^

by the way, aku suka jugak melayan nafsu makan sehari sebelum puasa. ngeh3. upah nak puasa esok katenye. hamboi kemahin tu kan. macam tak boleh makan langsung je kan masa puasa nanti, padahal kat bazar ramadhan nanti gajah rimau golek je yang takde. yang lain semua ada.



nah ambik la upah gahaha



okai kawan-kawan, jom solat subuh. puasa saje tapi subuh dinosaur tiada gunanya. hee

~~~ ramadhan al-kareem ~~~

Monday, July 8, 2013

sandwich BUJANG dan SIHAT by chef aina

in the name of ALLAH, the Most Gracious and the Most merciful

seriously, dont judge a food by its cover,. ngeh

hai dan assalamualaikum. lama dah kan iolls tak kongsi resipi dengan uolls.

tengok gambar atas tu, apa yang uolls fikir? nak tahu tak roomate aku tengok, dia cakap macam vomit daripada sesuatu. ceh. sedih pula hati hamba bila dikomen sedemikian. tapi bila dah try semua cakap sedap! *naik balik harga diri yang jatuh sebentar tadi*

sempena bulan ramadhan yang bakal menjelang, aku dah gigih membuat stok isi sandwich ni. bukan apa, nanti bangun sahur boleh terus menonong pegi freezer pastu letak atas roti boleh makan sambil tidur. senang dan cepat. tak kuasa iolls nak menggulai di dini hari.

yang penting ianya sihat! tanpa minyak (sebab tak payah goreng dulu isi ikan), diperkaya dengan omega, protein, serat, dan vitamin. baik untuk kecantikan dan pelangsingan *sesuatu sangat kann iklan macam ni hahaha*

masa penyediannya adalah 15 minit, kos pula kurang lebih RM8.

bahan-bahannya:

- 1 tin besar ikan mackerel cap ayam (kalau korang suka sardin boleh je tukar, tapi isi sardin warna kehitaman sikit- kurang cantik dipandang)

- separuh biji timun, sebijik tomato, separuh biji bawang besar, 3 biji cili, sebijik limau nipis. sedikit garam.

*masa aku beli barang-barang ni pak cik penjual tu gelak-gelak sambil cakap, "cukup ke dik? puasa sebulan ni". aku: (-_-'')*

cara-cara:

- lecekkan ikan bersama dengan kuahnya sekali pakai garfu. aku suka buat macam juicy sikit, baru berselera huhaha

- potong kiub kecik bawang, timun, tomato, cili.

- perah limau nipis, kacau gaul sebati dan masukkan garam secukupnya.

- tadaaa dah siap dan masukkan dalam freezer. sedia untuk dingapp. SELAMAT MENCUBA!



~~~ marhaban ya ramadhan ~~~




Saturday, July 6, 2013

alhamdulillah, OFFICIALLY 23rd

in the name of ALLAH the Most Gracious and the Most Merciful

pada suatu hari tanggal 07 julai 1990 bersamaan 13 zulhijjah 1410 lebih kurang 7 pagi waktu malaysia lahirlah seorang bayi perempuan yang hitam gebu (?!) tapi comel (LOL). malam itu bulan mengambang penuh, menandakan bermulanya kehidupan seorang hamba ALLAH, menjadi anak yang ketiga untuk pasangan En. Mohamad dan Pn. Nik Faridah.

gittew. mukadimah kena gempak. hewhewhew

yeah dan saat ini 07 julai 2013 menandakan aku sudah masuk 23 tahun *sorok fine line and wrinkles kat muka dengan tepek foundation*. dah 23 tahun dah aku wooii. tuanya!

ittew nak buat ucapan hari lahir boleh ke *gedik tahap nak vomit + fengsan*

dalam kesempatan ni aku nak ucapkan syukur yang tak terhingga pada ALLAH yang telah meminjamkan aku kehidupan selama ini, menciptakan kisah yang indah untuk seorang 'aku', menganugerahkan insan-insan yang hebat sekeliling aku. dan juga nikmat terbesar nikmat Iman dan Islam semestinya.

insan-insan yang telah memewahkan aku dengan kasih sayang- ma dan abah- unconditional love- tak mampu dibalas walau dengan segunung emas.

adik beradik, bestpren-bespren, boipren-boipren , saudara-mara, kawan satu PASTI, satu mentuan, satu MMP, satu PLKN, satu KMKu, satu UMT, satu AEON. kerana cinta itu selalu ada dan mengalir.  anda ada watak dalam novel kehidupan Nurshuhaina binti Mohamad :)

kepada si Dia yang telah ditakdirkan: kalau 23 tahun saya boleh tunggu, saya tak kisah kalau kena tunggu lagi beberapa tahun sebelum awak benar-benar mantap untuk jadi imam


lots of love and du'aa,

aina heartfelt


p/s:

--- dikarang sambil makan jeruk mangga ohh so addictive

--- aku dah beli siap-siap hadiah bufdey untuk diri sendiri because i believe i love myself more than anyone else. pffft *ayat forever alone kah ini haha

--- please pray for EGYPT and DR MORSI

--- selamat menyambut pesta ibadah dan pahala :) 10 julai ni start puasa!


ni bukan gambar terbaru pun. aku dah lama tak ambik gambar semenjak bekerjaya haha

~~~ wonderful 23 years ~~~


Sunday, June 9, 2013

mendidik ADIK berakidah

in tne name of ALLAH the Most Gracious and the Most Merciful

hai assalamualaikum dan selamat berhujung minggu semua. pertama sekali nak pesan jangan gelakkan iklan nuffnang kat atas tu. konnnonnnya orang letak nuffnang aku pon nak letak jugak, nak tambah pendapatan komang-komang dapat ribu-ribu macam theotherkhairul  last sekali template dia ntah mana-mana dan aku dah malas nak adjust. pffft

post ni etceli dah lama aku peram dalam laptop aku, sebab benda yang aku nak tulis ni berkaitan dengan akidah kott. bukan soal dunia akhirat dah, ni soal syurga neraka tau. kalau aku salah tulis konfem kena humban jadi bahan bakar dalam api neraka sebab dosa terpesong akidah adalah dosa yang tak terampun. ya ALLAH please guide me..

surah an-nisa' ayat 36, yang bermaksud "sembahlah ALLAH dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya dengan sesuatu pun"

hemm. berbalik kepada entry aku kali ni, aku nak cerita kisah benar tentang aku dan dan adik bongsu yang mesra disapa adik (dah nama pun bongsu kan). masa ni dia umur lapan tahun, so dia sangat suka bertanya yang kadang-kadang luar alam. tapi aku selaku kakak yang best dan cool, aku jawab jugak supaya dia tak tertanya-tanya dan pending. ewah.

on the way nak pergi jemput adik aku yang ke-5 kat asrama SMK DATO' PERDANA, mak aku selaku mak yang manja mesti akan merengek-rengek mintak aku ikut sekali. bukan apa pun, nak buat teman berbual kalau dia ngantuk time driving. nak harapkan adik aku yang ke-5 aku tu, keje membuta je dalam kereta. maaf ye kakak nini aku terumpat kau pulak kat sini. haha. so adik aku yang bongsu tu pun nak join jugak.

rumah aku kat KUBANG KERIAN kan, nak pergi ke BACHOK tu mak aku suka ikut jalan TAWANG (sesapa yang duk area kota bharu, bachok mesti kenal lah jalan-jalan ni). on the way tu ada perkampungan siam dan dia punya wat (kuil orang siam)  memang megah berdiri satu sembahan yang kalau tak silap aku terbesar kat malaysia (kot, tak sure sangat). rasa-rasa kalau dengan yang batu caves punya tu boleh saing-saing kot. agak-agak besar tu la. kalau tak caya korang google lah sendirik. tapi tak femes sangat sebab dia duk dalam kawasan kampung je.

lepas tu adik aku pandang aku. aku pandang adik aku. dengan mata yang bersinar-sinar penuh kurius dia pun mengeluarkan soalan..


1....2......3.....

............................................

...........................

....................



"kak na yang comel, tu hok duk cace tu gapo dio?"

(translation: kak na, tu yang berdiri tu apa dia?) dah aku, adikku dan keluargaku orang KELANTAN kan. kecek kelate la!

aku pun jawab dalam loghat kelantan tapi dah di-translate-kan siap-siap,

"adik, tu adalah sembahan orang siam. diorang mintak pertolongan daripada benda tu. tapi adik tak boleh tiru cara diorang. berdosa besar. cara kita adalah solat, cara yang memang betul sebab hanya ALLAH sahaja tuhan seluruh alam yang layak disembah dan Maha Menjaga hamba-hambaNya"

ada sesetengah ibu bapa yang tanpa fikir panjang akan jawab 'tu tuhan orang siam'. it is a BIG NO-NO! salah sesalah-salahnya. dengan menjawab sebegitu budak-budak kecik akan cepat rumuskan 'oo kita ada tuhan ALLAH, orang siam ada tuhan macam ni'-- automatik dah menanamkan fahaman pluralisma dalam fikiran kanak-kanak; mereka akan rasa semua agama adalah sama. 

skema jawapan macam tu jugak totally bersalahan dengan makna surah alfatihah,

"segala puji bagi ALLAH, tuhan semesta alam"

-which means the One and only God in the Universe!

adik nampaknya boleh menerima. yeay berjaya pass satu soalan ^_^

lepas tu lagi banyak pulak follow up soalan daripada adik. aloh la!

contohnya,

"..kak na malaikat duduk kat mana?"

"...nabi sayangkan kucing. gajah dia (baginda) sayang tak?"

"...kenapa kena solat?"

"...syurga tu macam mana?"

sesungguhnya aku memang kena banyak study lagi!


aku dan adik aku yeahh. tapi sekarang dia dah gemok


~~~semoga bila tiba turn anak-anak aku kelak, aku mampu jawab dengan skema yang sama. amin~~~